goethe.blogg.se

Jag Johann Wolfgang Von

Kategori: Allmänt

 
 
Hej! Tänkte att jag skulle berätta om mig själv och min bakgrund så ni får ett grepp om vad jag är för någon person som skriver här.
Johann Wolfgang Von Goethe heter jag. Föddes den 28 Augusti 1749 i Frankfurt. Min familj tillhörde från början borgarklassen. Min far hade inte så gott rykte i staden, men han lyckades med sitt arv köpa sig en titel som gav tillträde till överklassen. Jag växte upp tillsammans med min lillasyster Cornelia som avled senare vid 26 års ålder.  I ung ålder sågs jag inte som något underbarn. Jag har alltid varit nyfiken, men aldrig duktig på att lära. Jag gjorde bland annat olika exprimet i kemi. Men senare blev jag även inställd till religiös utbildning. Jag var en flitig läsare av bibeln. Men de ämnen jag var mest framstående i var dans,teckning och fäcktning.
Jag började senare studera på universitet i Leipzig och Strasbourg. Där studerade jag humanisktisk vetenskap,medicin och juridik. Men jag började även skriva kärleksdikter samtidigt.
Det är vid 24 års ålder som jag ses som en framgångsrik förtattare. Den första romanen jag skrev var Den unge Werthers lidande. Jag skrev den 1774,men gav ut den anonymt. Lite mer om Den unge Werthers lidande kommer jag skriva i ett senare inlägg!
/Goethe
Kommentera inlägget här: